Hoppa till innehåll

Vem bestämmer i kommunen?

Politiker som har möte i kommunhuset

I kommunfullmäktige i Vänersborg sitter 51 politiker. De kommer från olika partier. De bestämmer bland annat hur mycket skatt vi ska betala.
Vid varje val röstar vi på de olika partierna.
 
Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster varje parti får.
 
Just nu ser det ut så här i Vänersborgs kommunfullmäktige:

Socialdemokraterna 14 politiker
Moderaterna 10
Vänsterpartiet 6
Sverigedemokraterna 6
Centern 4
Miljöpartiet 4
Folkpartiet 3
Kristdemokraterna 2
Välfärdspartiet 2

I ett stort rum i kommunhuset träffas kommunfullmäktige en gång i månaden.
Du är välkommen att komma och lyssna på när politikerna pratar. Det går också att höra dem på radion på frekvens 90,6 Mhz.