Nedan kan du läsa den senast skrivna recensionen. Övriga reciensioner finns på respektive undersida.

• Svensk titel: Skönheten och Odjuret
  • Regissör: Bill Condon
  • Genre: Romantik, Äventyr
  • Betyg: 5 av 5
  • Längd: 2 timmar och 9 minuter
  • Åldersgräns: 11

Skönheten och Odjuret är en gammal Disneyklassiker som nu har gjorts om till spelfilm. I huvudrollerna hittar vi den kända Harry Potter karaktären Emma Watson, skådespelaren Dan Stevens från Downtown Abbey och Luke Evans som har medverkat i filmer som Hobbit och Fast and Furious. Den 17 mars hade filmen världspremiär och nu har vi äntligen fått se den efterlängtade remaken!

Att Emma Watson är en fantastik skådespelare vet vi redan och det fortsätter hon även med i Skönheten och Odjuret. Något som vi inte visste var att hon även kan sjunga vilket visas redan i de första scenerna från filmen. Musiken som hörs är ungefär densamma som i originalfilmen från år 1991 och precis som i alla Disneyfilmer så är det mycket sång och dans. Man skulle kunna säga att den nya versionen av Skönheten och Odjuret är precis som den förra med några förändringar i vissa scener, även fast den nya spelfilmen är fylld av mer dramatik och spänning.

I filmen får vi följa Belle som bor i en liten by i Frankrike tillsammans med sin pappa. Belle är lite annorlunda jämfört med de andra byborna och vill något mer med sitt liv än att bo kvar där och visst kommer något annat att ske. Hennes pappa ska en dag iväg till marknaden utanför byn men på hemresan så slår en stor storm upp som hindrar honom från att ta sig tillbaka till byn. Istället tar han skydd i ett gammalt slott där en förvandlad prins bor. Ni som har sett den tecknade filmen vet hur historien fortsätter och ni andra får se någon av filmerna för att veta hur berättelsen löper vidare.

Om du älskade Skönheten och Odjuret som barn och vill få tillbaka samma känsla som du hade när du såg den då eller om du är nyfiken på hur berättelsen fortgår ska du absolut se den nya versionen av Skönheten och Odjuret!

Text: Tilda Rydén

Vill du vara med och göra recensioner?

Är du intresserad av att vara med och skriva recensioner till ungivbg.se? Fyll i  formuläret och anmäl ditt intresse.