Listan med filmer som recenserats hittar du i högerspalten. Filmerna ligger i alfabetisk ordning.

• Svensk titel: Miss. Peregrins Hem för Besynnerliga Barn
  • Regissör: Tim Burton
  • Genre: Äventyr
  • Betyg: 4,5 av 5
  • Längd: 2 timmar och 6 minuter
  • Åldersgräns: 11

Baserad på boken med samma namn (av Ransom Riggs) handlar den här filmen om Jake, en tonåring i USA. När Jake var yngre brukade hans farfar Abe berätta historier om hur han som ung flydde från Polen till ett barnhem, där alla barnen var speciella och föreståndarinnan kunde förvandla sig till en pilgrimsfalk och hur han slogs mot monstren. Men efter att Jake blivit äldre och fått höra hur Abes berättelser inte varit sanna så har hans relation med farfarn försämrats.

Filmen börjar med att Jake är på sitt jobb i en mataffär, då hans farfar ringer honom för att berätta att nyckeln till hans vapenskåp är borta. Jake får förklara för honom att hans pappa (Abes son) har tagit den, varpå Abe undrar hur han ska kunna slås mot ”dem” utan vapen. Samtalet får Jake att åka hem till sin farfar vilket blir början på det äventyr Jake kommer att få uppleva. Ett äventyr där han får träffa barnen och Miss. Peregrin från sin farfars berättelser, resa genom tiden, bli kär och slåss mot långa monster med tre tungor som bara han kan se.

Jag tycker att filmen var väldigt bra – regisserad av min favorit regissör och med skådespelare som Eva Green, Asa Butterfield, Ella Purnell, och Samuel L. Jackson kan den inte vara annat än bra – men att dialogen under några scener med Samuels karaktär, Mr. Barron, kunde verka lite löjliga eller barnsliga. Det kan så klart vara på grund av att Tim Burton kanske ville få ner det läskiga med de elaka karaktärerna och göra dem mer barnvänliga och roliga, eftersom majoriteten av hans filmer (även de animerade) ofta är ganska läskiga. Dock tycker jag att han misslyckades med det – jag tycker att boken passar både för tonåringar som 11/12-åringar, och jag tycker att de är läskiga, utan att bli för mycket. Det var en av de sakerna som gjorde mig glad när jag såg att Tim skulle regissera den – jag tänkte att ”den här blir perfekt för honom!”. Därför var det ganska synd att han gjorde scenerna med Mr. Barron så löjliga. Jag menar, de var roliga, men det var inte det jag hade hoppats på.

Sedan finns det också två saker som ni som har läst böckerna kanske lägger märke till; det första är att de har bytt Emmas besynnerlighet till Olives, och Olives till Emmas. Det andra är något som gjorde mig förvirrad, men jag vet inte om det beror på att jag bara läst första boken än så länge, och de tog in delar från nästa bok. I vilket fall som helst, så slutar filmen inte som första boken, vilket gör mig lite osäker på om det kommer en fortsättning, eller om de nöjer sig med den här. Den slutar på ett sådant sätt att de kan göra en fortsättning, men det är inte sådär jättetydligt som det annars brukar vara i filmer att det kommer en, det skriker liksom inte ”FORTSÄTTNING FÖLJER”, och slutet på den här gör att det inte skulle göra något om det inte kom en. Jag hoppas ju fortfarande att det kommer en, eftersom filmen var väldigt bra utöver dessa två-tre saker jag nämnt. Karaktärerna var väldigt bra, dialogerna var bra – även Mr. Barrons, även om de inte var vad jag hoppats eller förväntat mig – och skådespelarna var alla väldigt duktiga. Det var många unga och tidigare mer eller mindre okända skådespelare med, och de gjorde ett väldigt bra jobb ifrån sig. Även musiken var väldigt bra, och låten under eftertexterna (”Wish That You Were Here” av Florence + The Machine) är helt underbar – detta kommer från en tjej som mest lyssnar på film/TV-serie-soundtrack, musikal och rock.

Överhuvudtaget, tycker jag att filmen var väldigt bra och ni bör gå och se den!

Alma Lilja 2016

Kalender